reklama

Za brehmi Dunaja

Na šerom nebi sa pohli hviezdy a ich drobné pohyby vytvorili zdanie, akoby bolo na oblohe napísané čosi klinovým písmom. A až sa ich žiara opäť upokojila, nebo stmavlo ako kôrka chleba a zas bola noc. Noc dlhá a jesenná, tá tichá noc, keď ešte vyjde posledný hmyz a keď pod krokmi stromov šuští lístie, zanechané ako deti a keď sa stromy pohnú a spustia po opustených poliach ako stáda, ktoré nik predtým nevidel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

 Ležím pod nimi – a nie, to ja sa nedívam, ja nie som schopná vnímať tú šírku bytia. To krajina pozoruje mňa a vidí moje kroky ako rýchle záblesky – a vzduch ma prezradí; javor, čo opŕcha a lístie pod ním tvorí kruh, prezradí ma hmla a mĺkve poludnie, v ktorom som nebola dobrá.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tá istá breza rastie stovky rokov v háji za mestom. A stále iná breza rastie na kopci za mestom, keď si ju zem, ktorá ju vydala – ako úrodná čiernozem jazyka vydáva stále nové obrazy a slová – vezme späť. A potom sa narodil ešte hrab, aj on mal v sebe kúsok brezy a rovnaká bola i tráva a napokon aj zajac, čo tadiaľ bežal v podvečer. A čosi z brezy som mala aj ja, keď som sa dotkla tvárou v tvár trávy, akoby som sa ohla k hladinám po svoj vlastný obraz.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Boh kráčal po lese a všade, kde pobozkal zem, narodili sa huby a celý svet odrazu plakal ako dieťa, lebo v ňom kolovala jeho krv. A mračno sa týkalo potoka, oheň sa týkal dreva a drevo zvuku. A javor sa týkal človeka a človeka sa týkala láska a predjarné dažde úrody broskýň, broskyne hája a háj mesta, ktoré s rozľahlým kláštorom na kopci hľadelo za Dunaj do našej zeme.

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

S údivom sledujem, ako na konci októbra odpočívajú lesy a aké sú teraz stromy šťastné. Akoby mi v tejto chvíli bolo všetko rovnako vzdialené a blízke – tá chvíľa, kedy sa z hrubých mračien začne spúšťat najprv len sotva rozoznateľný sneh; tie chvíle, keď rozkvitajú divoké ruže a kríky sa ohnú v spanilosti arkád; keď za dva dni rozkvitne šafran a keď na sklá áut narážajú kŕdle chrústov a nik sa viac neobzrie za nimi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A vidím mŕtvych, tak veľa padlých Októbrovej revolúcie, tak veľa ťažkých životov – tak prečo by ten môj mal byť ľahký...

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pod nohy si mi uložil lístie a vedľa líca chladný vzduch – a duša stále nie je pokojná. Do huslí si vložil hudbu, pod trávu žeravé srdce hliny a do úst národov reči starých ríš. A vo mne sa stále čosi búri. A potom stíchnem, lebo ticho milujem a potom chodím do prírody ako zlodej a beriem, beriem, neustále si beriem z jej poriadku a krásy. A tak aj do našich duší chodí zavše ako zlodej hnev a to, čo sa tvári ako nový poriadok sveta, aby z nej vzal pamäť a Boha, keď sa na tmavnúcom nebi zatrepocú hviezdy a mesiac sám seba číta ako dávny hieroglyf.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Katarína Džunková

Katarína Džunková

Bloger 
  • Počet článkov:  257
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu