reklama

Bachčisarajská noc

Ako zelený anjel ležala naznak cez krajinu ukrajinská zem. Na ňu neplatila Puškinova báseň Ančar o planom strome, ktorý v hneve porodila step. Táto zem rodila a bola matkou, ktorú oslavovali v prastarých tancoch pri dožinkových slávnostiach ; a bola dieťaťom, o ktoré sa dobrí ľudia starali s takou láskou, až napokon vydala plod, posvätený rorátmi stáročného hospodárenia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Na drobných políčkach zrela kapusta, domčeky ako starobylou povesťou opriadla skorá jeseň viničom. Rozľahlé polia sa týčili slnečnicami a šuchotavým vetrom v listoch kukuríc.

Tak ako Pán pri večeri lámal chlieb a dobrorečil ho, aj neustávajúce slnko dobrorečilo krajine a lámalo ju, keď pukala vyprahnutá pôda v obzvlášť suchých augustových dňoch. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tak mi je dobre, keď píšem, Pane. Tu si, akoby si sedel vedľa mňa vo vlaku na cete na Krym a ja sa už ani nepamätám, kam sa podela moja úzkosť, kde je tá beznádej a tie všetky hlasy, o ktorých ani nechcem vravieť nahlas, lebo neviem, či sú vôbec moje a odkiaľ sa vlastne nabrali.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak mi je dobre, keď píšem, akoby klesli nebesá alebo, naopak, zem stúpla hore - a všetko bolo spojené dovedna. A som to zrazu ja, kto plače od šťastia, že je všetko v Božích rukách, a som to zrazu ja, kto drží v rukách pero ako rukoväť a nechce sa ho pustiť. Za Pánom ma veď, pero, ty, ktoré poznáš všetky cesty a ako bocian chodíš piť z nebeského atramentu. Vonku ubieha Ukrajina, zanedlho sa vynorí Simferopol a ja sa prežehnávam a klaniam tej kráse menom Boh, tej večnej spáse menom Kristus.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

   

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Až tak sa nad záhradami rozpila tmavomodrá noc, že ako ospalé vrabce v korunách višne zleteli na oblohu prvé našuchorené hviezdy. Sedeli na zemských rovnobežkách akoby sa čo chvíľa chystali na odlet pred jeseňou; možno by stačilo len tliesknuť a rozletel by sa ich celý kŕdeľ. Ba sa tak aj stalo, veď po celú noc padali meteority až kdesi za svietnice našich očí, kde ich už nikto zo spiacich nezbadal. Ó, veľké, tajomné noci rozprestreté nad záhradami ako plachty oltárne! S nákladom tajomstva - akoby to boli holandské lode kotviace v prístave - vyliezli na veľkej vlne zo zeme slimáky a tiež spolu zakotvili pri sladkom spadnutom plode marhule ako pri zátoke, čo ako dobrá matka napája člny kotviace pod srdcom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

To bola noc na Ukrajine a nad sadmi vyšli zelené hviezdy ako egreše.

To bola noc na Ukrajine a nový zázrak dozrel v obilí.

To bola noc, kde sa ako biele more nad Krymom rozliala v oblakoch pravda a láska a pozývala napojiť.

A stále prší blahodárna milosť ako dážď, keď si do trávy ľahol veľký anjel-guliver. A miesto smútku vravím: požehnaj všetkých, Pane. Presvjataja Bogorodice, spasi nas...

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Katarína Džunková

Katarína Džunková

Bloger 
  • Počet článkov:  257
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu