reklama

Prečo som sa v detstve pozerala pod stôl (malý náznak o Maďaroch)

„Ty, Katka, a ako je to vlastne u vás na tom južnom Slovensku s tými Maďarmi?“ opýtala sa ma moja kamarátka zo Šumavy a ja som rozmýšľala, či prehnaným používaním tých zámen nechcela ukázať ten svoj odstup od toho Slovenska, ktoré je pre ňu už takou tou cudzou krajinou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (43)

Nuž, ako by bolo. Rozmýšľam, kedy presne vznikol bod obratu, keď sa Maďari dostali v našom vnímaní do súčasnej konfliktnej, až grotesknej pozície. Kedy prestali byť mešťanmi s kultivovaným prejavom, bohatou knižnicou, láskou k umeniu a k vede, ktorí si svoj hermeticky uzavrený rodinný život spestrovali výletmi do prírody, obdivovaním západnej módy a akýmsi zvláštnym nepokojom. Nevedeli sa vysporiadať s tradíciami, s vierou v vzdialeného „Isten“, s tým, že György Lukács spomínal socializmus a nikto nevedel, čo si o tom slove má myslieť, aj Budapešť bola príliš ďaleko a v jej kaviarňach sa na dne šálok z českého porcelánu usádzala svetlohnedá pena – a Isten nič, Isten už možno aj zabudol na svoj malý národ, ktorého jazyku aj tak nikto nerozumie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neviem. Len si pamätám, že u nás na juhu sa na nich vždy pozeralo ako na súčasť mesta. V niečom dobrú, v niečom zlú, ale predsa súčasť. Vedelo sa, ktorý palác v centre patril ktorému grófovi, vedelo sa, kde stála kaviareň a kde významné hotely, nepoznačené umakartovou účelnosťou ako tie o niekoľko desaťročí neskôr. Na budovách s udivenými výrazmi ošarpaných antických tvárí nad oknami sme v detstve počítali nápisy „Epűlt“. A tak mi začína byť smutno, že so Židmi odišli po vojne z môjho mesta aj Maďari. Prirodzene, žijú v ňom v hojnom počte doteraz, majú tam svoje kníhkupectvá, periodiká, spolky, divadlo a aj škôl tam majú možno až príliš habadej. Lenže to už nie sú tí, ktorých mám na mysli. Tých súčasných sme si už akoby nedokázali vážiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak keď na hlavnom nádraží vidím vystupovať z rýchliku skupinky veselých mladých turistov a ich hlasné: „Hallo, I´m from Hungary“, spomeniem si na slovíčka, ktoré som kedysi počula za zatvorenými dverami, keď bola maďarčina tajnou rečou starých rodičov, v ktorej sa preberali „dospelácke“ veci nevhodné pre naše uši. Ako sme sa učili slušne pozdraviť: „Kezét csókolom – mačka pod stolom“. A ja som na návšteve u starých dám, košických „-néni“ , skutočne nadvihovala hačkované obrusy, či pod stolmi neskrývajú mačku. Akokeby mi v duši niečo zamraučalo, že aj to slovo je z maďarčiny.

Katarína Džunková

Katarína Džunková

Bloger 
  • Počet článkov:  257
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu