reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Katarína Džunková

Katarína Džunková

Bloger 
  • Počet článkov:  257
  •  | 
  • Páči sa:  2x
reklama

Srbsko

Za vojvodinskými Slovákmi

Katarína Džunková

Za vojvodinskými Slovákmi

Vo svete, kde je miesto pre všetko – pre každú teóriu, propagandu, bizarnosť či škandál... Prečo by teda vo svete nemohol byť priestor aj pre slovacitu a Slovákov.

  • 26. máj 2017
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 132x
  • 10
Niš

Katarína Džunková

Niš

Radovať sa s radujúcimi a plakať s plačúcimi, ale napokon už srdce necítilo nič. Už nebola radosť, nebol smútok, len mechanické pohyby rúk a čas, v ktorom chcel ľudský rozum vidieť koniec i srdce chcelo vidieť koniec

  • 1. feb 2016
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 910x
  • 0
Nad srbskou krajinou (Gornji Matejevac)

Katarína Džunková

Nad srbskou krajinou (Gornji Matejevac)

Za krívajúcou chôdzou tmy, za chvostom noci, tam, kde sa ako priateľ a nepriateľ zároveň držalo tesne za odchádzajúcim dňom slnko, som sa prebudila s tichom v náručí. A srbské slnko prenikalo do priestoru uprostred štyroch stien, do mojej mysle, očí a srdca, na terasu drobného hostelu, v ktorom prenajímal izby mladý sochár a nad mestom dozrievalo letné nebo ako klasy pšenice. Ešte na chvíľu som vnímala stromy zasadené do aleje ako do svadobného sprievodu, ktorého dvojice sa nikdy nespoja; a už ma kroky hnali k mestským hradbám. Na trhovisku hučali ľudské hlasy, predávali sa ryby, najrôznejšie druhy pečiva, malé uhorky a paradajky jagajúce sa ako brošne, broskyne, melóny a papriky. Strieborné ryby uložené na kôpke sa zaleskli ako turecké dýky a za stánkami s kvetinami šumela zvukom vetra v korunách stromov fontána. To bola hudba Niša a takto ma privítalo južné Srbsko, keď ma už nohy viedli ako slepecké psy ďalej, ďalej, za byzantskými kostolíkmi a za krásou...

  • 17. jan 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 046x
  • 1
Mileševský monastyr (Srbsko)

Katarína Džunková

Mileševský monastyr (Srbsko)

Pretože z každého miesta na zemi napokon človek musí odísť, pobrala som sa i ja z Mileševského monastyru, bieleho ako nebesá. Z miesta, po ktorom som tak túžila od svojej prvej návštevy Srbska, odkedy mám pri posteli obrázok Bieleho anjela – teba, Anđeo beli, ktorý si stál pri Kristovom hrobe a dvom Máriám a ďalším ženám si oznámil, že Spasiteľ vstal z mŕtvych.

  • 1. jan 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 291x
  • 4
Železné vráta

Katarína Džunková

Železné vráta

To som ja, kto kričí a plače a zavše bojuje so všetkými vecami, a nevie nič iné, iba dobiedzavo klopať na svätú bránu a nástojčivo vravieť: „Nepustím ťa, pokým mi nepožehnáš!“ Lebo ja bez toho požehnania neviem žiť. Tak prichádzala jeseň a s ňou aj chvíle, keď sa zastrel zmysel všetkých vecí. Tak prichádzala jeseň a tak padala na jedno trucovité dievča, ktoré si v nej nevedelo nájsť miesto. Tak prichádzala a bola veľká a nádherná, až po členky zaborená vo vysokých topoľoch. A ja v nej tá, čo jej nevedela porozumieť. Ale dosť už, dosť. Tak ťa prikrývam malou dlaňou a hovorím: upokoj sa, duša. Upokoj, ako pokojne vrstvu po vrstve plynie Dunaj.

  • 13. okt 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 623x
  • 35
reklama
SkryťZatvoriť reklamu