reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Katarína Džunková

Katarína Džunková

Bloger 
  • Počet článkov:  257
  •  | 
  • Páči sa:  2x
reklama

Chorvátsko

Split, Pula

Katarína Džunková

Split, Pula

Zdalo by sa, že prázdnota je zlá matka. Nič sa z nej nenarodí, veď z úplného vyčerpania nevzídu slová. A predsa je tvorenie z „ničoho“ základným princípom umenia. Keď sa v hmotných očiach sveta „nič“ premieňa na dielo.

  • 31. dec 2015
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 013x
  • 0
Po kolená v Rijeke

Katarína Džunková

Po kolená v Rijeke

Vzdialený bledý mesiac nad krajinou vyžaroval chladivé a mierne svetlo a keďže bolo leto a čas, keď je i neskorá noc priateľka ľudí a chladivý vzduch svitania je v tomto období na pár týždňov prístupný i ľudským bytostiam, zazdalo sa mi, že sme takto v krajine sami dvaja – Mesiac a pod ním stromy, a pod korunami stromov ja. Ranný vietor voňal a ja som vystierala ruku, aby som sa načiahla za riekou, v ktorej uplývajú dejiny. Baza už odkvitla a spŕchlo bledé svetlo z líp. Zrelé leto na Balkáne sa predvádzalo s väčšou pompéznosťou, než v mojej rodnej, z tohto uhlu pohľadu severnej krajine. A ja som prosila: Bože, zbav ma tohto šťastia, keď si človek namýšľa, že nepotrebuje modliť sa. Bože, odober mi ho a ukáž mi, aké je utrpenie sveta. Buď mi ostňom a útechou a napokon mi odpusť... Ach, Pane vesmíru a hviezd, veď my sa k tebe stále obraciame v imperatíve – odpusť, zmiluj sa, či požehnaj... A pritom by sme mali krotiť šelmu v sebe a prikazovať jej: Miluj! Utíš sa! – ako deti v rozprávkach a snoch prikazujú búrkam.

  • 24. jún 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 070x
  • 0
Majka Božja od Kamenitih vrata (Záhreb)

Katarína Džunková

Majka Božja od Kamenitih vrata (Záhreb)

Mesto už pohaslo, ostrý poludňajší jas oblohy sa prevtelil do noci, len jedno miesto v Záhrebe stále svieti. To zhasínajú naše duše, umiera naša viera a večné ľudské: „Budem!“ a „Nebudem!“, čo sa nikdy nenaplní, len človek opäť ako márnotratný syn a hriešnik hľadajúci odpustenie stojí pred Bohom. Ale Panna Mária pod Kamennými vrátami žiari. Jej kaplnka je tichá, pietna, hlboká a zdá sa, že vonia, i keď je priďaleko od nalakovaných lavíc z tmavého dreva a priďaleko od všetkých ľudí sú kvety, ktoré ktosi zložil k nohám nebeskej Matky. Ubiehajú dejiny, ťažisko rokov, narodení a smrti, čo nás navzájom delilo, sa posúva a mení, až sa napokon všetci stretávame medzi mŕtvymi... A Panna Mária trvá.

  • 29. nov 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 223x
  • 3
Za svätým Markom Križinom (Križevci, Varaždin)

Katarína Džunková

Za svätým Markom Križinom (Križevci, Varaždin)

Úzka cestička biela ako múka vedúca zo stanice do centra Križevaca sa strácala v zákrute za domami. Dnes tadiaľ vedú kroky tichých Chorvátov, akí bývali v Križevaci po stáročia, v tomto osemvežovom meste, ako ho pre počet kostolov nazývajú dodnes. A toto mestečko, jedno z centier bjelovarsko-križevackého biskupstva a koprivnicko-križevackej župy s najstarším kostolom v severozápadnom Chorvátsku, stojí za kukuričnými poľami a dedinkami s barokovými kostolíkmi, za vinohradmi, kde zreje hrozno na premenenú Krv Pána, na mieste, kadiaľ viedla cesta kráľa Kolomana na Jadran a kde vypálili krajinu turecké oddiely, šesťdesiat kilometrov od Záhrebu a v skrytosti pred krokmi turistov... A toto mestečko v sebe nosí poklad mučeníckej krvi.

  • 21. aug 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 029x
  • 10
reklama
SkryťZatvoriť reklamu